Hírek, aktualitások

Megéri a VoIP?


Interneten telefonálni ma már nem kiváltság és nem is rizikó, sokkal inkább egy megfontolt lépés a költség-csökkentés felé Emlékszünk még a régi betárcsázós internetre?  Volt egy telefonvonal, egy számítógép és egy modem, ami jó esetben 4-5kbyte/s sebességet biztosított internetes szörfölésünkhöz. Ekkor még teljesen életképtelen gondolat volt a költség-hatékony internetes telefonálás. Egyrészt az internetkapcsolat sebessége és minősége miatt, másrészt gazdaságilag nem volt racionális választás. A szükséges bérelt vonal ára jóval magasabb volt annál, mint amit a VoIP használatával nyerni lehetett volna. Ez volt régen. Most, a szélessávú és korlátlan internet hozzáféréseknek hála, bárki számára elérhető olyan minőségű internet kapcsolat, amely képes támogatni a gondtalan fecsegést, vagy video konferenciát, vagy mindezt egyszerre, akár 10-20 vagy 50 ember számára. Az utóbbi években az internet penetráció szépen nőtt, és ugyanazért a pénzért (vagy kevesebbért) jobb és gyorsabb „internetet” kapunk. Ma egy átlagos ADSL kapcsolaton egyszerre 10 telefonbeszélgetés probléma nélkül bonyolítható, egy darab 1mbit-es (szerényebb) bérelt vonalon pedig akár 20 kolléga is tud csevegni. Érdemes összehasonlítani, hogy melyik éri meg cégünknek: fenntartani 10/20/30 vagy X darab hagyományos / ISDN telefonvonalat (és hozzá alközpontot), vagy kiváltani azt egy internetkapcsolattal. Tény, hogy legtöbb esetben a VoIP alapú beszélgetések percdíja kedvezőbb a hagyományos telefonszolgáltatások hasonló tarifáinál. Ha ezt a tényt is hozzáadjuk képzeletbeli egyenletünkhöz, akkor megkapjuk a választ a cikk kérdésére: minél többen és minél többet telefonálunk (főleg vezetékes és nemzetközi irányokba), annál inkább megéri VoIP alapú hívásokban gondolkodni.